jeudi 14 août 2008

Intercultureel Brussel : La Cambre trekt anderstalige studenten aan


Caroline Mierop, directrice van La Cambre
© sv
Brussel - Met achttien opleidingen is de Franstalige hogeschool La Cambre in tachtig schooljaren een instelling met internationale uitstraling geworden. Bijna zestig procent van de studenten komt uit het buitenland en Vlaanderen. .
Toen de architect Henry van de Velde (1863-1957) in 1927, naar het model van een instituut in Weimar, begon met zijn École Nationale Supérieure des Arts Visuels de La Cambre, had de school tachtig studenten. Ze zat in de gelijknamige cisterciënzerabdij in Elsene (nu 1000 Brussel). Theater, technisch tekenen, textielkunst en toegepaste sierkunst voor ambachten en industrieën waren de eerste vier opleidingen in La Cambre.
Tachtig academiejaren en vijf directeurs (onder wie de dramaturg en schrijver Herman Teirlinck) later, heeft de stedenbouwkundige Caroline Mierop de teugels van achttien kunstafdelingen in handen. Het tachtigste academiejaar eindigde met 658 studenten, die les kregen van 230 docenten, gastsprekers en voordrachthouders.
"."Klopt het dat La Cambre populair is bij een elitepubliek?
Caroline Mierop: "La Cambre heeft de reputatie dat ze rekruteert uit de bourgeoisie, al is dat niet voor alle richtingen zo. Onze studenten Industrieel Design bijvoorbeeld krijgen aandacht in de internationale pers, wat duidt op persoonlijke capaciteiten en op erkenning. Wij kunnen van dat imago niet af. Al is het wel ergens begrijpelijk dat in deze wijk, tussen Louizalaan en Ter Kamerenbos, geen jongeren stranden uit de kunsthumaniora uit een achtergestelde buurt. Onze schoolpopulatie is trouwens maar voor een deeltje afkomstig uit Brussel: nog geen twintig procent. Ze komt een klein beetje meer uit de niet-Brusselse Franse gemeenschap. Maar de meerderheid komt van elders: uit het buitenland. En meer en meer krijgen we Vlamingen over de vloer, iets wat ik van hen heel intelligent vind. Ze cultiveren er hun taalkennis en culturele veelzijdigheid mee."
Logisch: een vergelijkbare opleiding in restauratietechnieken van kunstwerken wordt in Vlaanderen niet meer gegeven.
Mierop: "Het is niet alleen omdat Antwerpen de opleiding anders organiseert dat jongeren naar La Cambre komen, al speelt het wel mee. Studenten zoeken vandaag bewuster uit hoe ergens onderwezen wordt. Dat haalt studenten naar hier vanuit Frankrijk, Polen, Rusland, Japan,... Buitenlanders vullen daardoor al snel de helft van de instelling. Brussel trekt als internationale stad om te studeren erg aan. Studentenlogement blijft hier nog betaalbaar. En bovendien bevorderen systemen als het Erasmusproject het va-et-vient."
Wat biedt een internationale schoolgemeenschap extra?
Mierop: "In een kunstschool, welke dan ook, moet de culturele diversiteit en de open blik op de kunstwereld centraal staan. Het maakt dat de verscheidenheid aan onderwijservaringen, stijl, mode en aanpak leidt tot een interessante voedingsbodem om ideeën en kennis op te doen. Als iedereen zich in de andere herkent – of het nu studenten of docenten zijn –, dan dooft de vlam. Ik waak erover dat er een grote circulatie van internationale onderwijskrachten aanwezig blijft. Het creëert leerrijke shocktoestanden, en dat zorgt voor vooruitgang en gedrevenheid."
Is La Cambre nog wel Belgisch?
Mierop: "De school is Belgisch omdat ze in Brussel staat, maar niet omdat het op onze identiteitskaart staat. Onze afgestudeerden die je carrière in de mode ziet maken, komen uit alle contreien. Wat zij als label op de markt brengen, is wel degelijk Belgisch én La Cambre. België is altijd een smeltkroes van etnische verscheidenheid geweest, wat maakt dat wij hier ander onderwijs aanbieden dan in Frankrijk of elders. Daardoor krijg je het grote verschil dat veel studenten boeit.. Het maakt ons humaner. Daarenboven komen onze afgestudeerden op een kunst- en arbeidsmarkt terecht die sterk internationaal georiën teerd is. En daar bereiden we hen ook op voor. Ook daarvoor dient het diploma van La Cambre."
(Brussel deze week)

Aucun commentaire: