lundi 5 janvier 2009

Vierde leerjaar zonder juf


In Lambrechts-Woluwe vindt men geen vervangster voor de juf van het vierde leerjaar. Nochtans is de directrice al maanden op zoek naar een interim-leerkracht, maar er is niemand die naar de Brusselse school wil komen.

In de Prinses Paolaschool in Sint-Lambrechts-Woluwe begon de eerste schooldag na de kerstvakantie niet erg goed: het vierde leerjaar moet het zonder leerkracht stellen. De directrice vindt geen vervangster voor hun juf die op zwangerschapsverlof is. Daarom vangt de zorgcoördinator momenteel het vierde leerjaar op. Normaal geeft zij ondersteuning aan kinderen met leerproblemen in alle leerjaren, maar dat kan nu even niet meer.

Het tekort aan leerkrachten is ook voelbaar in Vlaanderen, maar vooral in Brussel is het al jaren een aanslepend probleem. Vlaams minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke (SP.A) gaat vanaf 1 september Brusselse leerkrachten financieel belonen:

"Binnenkort gaan we met de Vlaamse regering beslissen om een financiële aanmoediging te geven aan leerkrachten die in Brussel echt een carrière als leerkracht uitbouwen. Mensen die minstens drie jaar ancienniteit opdoen in het Brussels onderwijs, zullen een extra verloning van 1000 euro per jaar krijgen."

Directrice Sonja Laeremans blijft intussen naarstig op zoek naar een vervanger die tot aan het einde van het jaar wil blijven.

"Ik heb de hele kerstvakantie gezocht en spijtig genoeg niemand gevonden," aldus de directrice. "Er is echt een leerkrachtentekort in Brussel. Ook veel collega's directeurs zijn op zoek naar leraars. Ik ging ervan uit dat het niet moeilijk zou zijn voor twee trimesters een vervanging te vinden, maar zelfs dat is niet mogelijk."

Vandenbroucke beaamt dat het leerkrachtentekort vooral in Brussel nijpend is. Volgens de minister schrikt het onderwijs in de hoofdstad heel wat leerkrachten af.

"De scholen in kwestie ook niet altijd de meest gemakkelijk scholen voor leerkrachten: kinderen die thuis verschillende talen spreken, ouders die voor een stuk 'anoniemer' zijn en minder contact hebben met de school, enzoverder.(Brussel Deze Week)

Kandidaten die in het vierde leerjaar in Sint-Lambrechts-Woluwe aan de slag willen, kunnen contact opnemen met de Prinses Paolaschool op het nummer: 02/ 761.75.31.

COMMENTAIRE DE DIVERCITY
POUR UN ENSEIGNEMENT BRUXELLOIS BI OU TRILINGUE
Les élèves de quatrième année de l’école Princesse Paola sans institutrice.

«Fait d’hiver» banal à priori. Cela vaut-il un commentaire ? Et comment ! On touche ici à un problème de fond.

D’abord il s’agit d’une école flamande de Woluwé et la Vlaamse Gemeenschap, victime de son propre succès est confrontée à un problème grave : on ne trouve plus d’enseignants flamands disposés à venir travailler.

Analysons plus avant :
Commençons par le diagnostic :

· De moins en moins d’enseignants flamands sont prêts à vivre et à enseigner à Bruxelles (élèves difficiles connaissant à peine le néerlandais, mal scolarisés)
· De plus en plus de parents non néerlandophones choisissent l’enseignement néerlandophone pour leurs enfants (à cause de la mauvaise réputation de beaucoup d’écoles francophone, par souci de plurilinguisme et aussi parce que les classes sont moins nombreuses)
· Les parents flamands retirent leurs enfants de cet enseignement à cause du faible niveau provoqué par la majorité d’élèves non néerlandophones.
· Les parents flamands quittent Bruxelles pour la périphérie flamande.

Solution ?

· Le ministre Frank Vandenbroucke (SP.A) va offrir une prime annuelle de 1.000 euro à ses enseignants flamands de Bruxelles.

C’est court et n’analyse pas le symptôme. En vérité, il y a un profond malaise et divers dysfonctionnements dans l’enseignement francophone dispensé dans les 19 communes.

La Région bruxelloise n’a aucun pouvoir sur son enseignement qui est aux mains soit de la Communauté française, soit de la Vlaamse Gemeenschap. En somme une aberration.

Si demain, à la suite du dialogue de communauté à communauté, l’enseignement devient matière régionale, comme c’est le cas en Allemagne, Bruxelles pourra revoir complètement la structure et même les contenus de son enseignement.

Un enseignement bi ou trilingue pourra alors être envisagé à grande échelle selon des modalités qu’il faudrait mettre au point.

Aucun commentaire: