mardi 28 avril 2009

Brusselse universiteiten richten onderzoeksinstituut op

Brussel - De Brusselse universiteiten ULB, VUB en FUSL gaan samen een onderzoeksinstituut oprichten. De drie universiteiten namen die beslissing na de Staten-Generaal van Brussel die vier maanden lang een open debat voerde over de toekomst van Brussel. (Brussel deze week)

"Met de Staten-Generaal van Brussel wilden we met een groot aantal Brusselaars nadenken over de toekomst van deze stad," legt Geert Cochez van het Brussels Kunstenoverleg uit. "Tussen januari en maart hebben we zestien grote debatten georganiseerd waaraan ook drie universiteiten hebben meegewerkt om ze inhoudelijk te ondersteunen. Vanuit de bevolking wilden we op die manier tot een conclusie komen over hoe het met deze stad verder moet."

Tijdens de debatten kwamen thema’s als onderwijs, huisvesting en bestuur uitgebreid aan bod. De belangrijkste conclusies van die debatten werden afgelopen weekend tijdens het slotmoment gepresenteerd. Daaruit bleek dat het Franstalig onderwijs het zeer slecht doet en dat er een slechte samenwerking is tussen de verschillende beleidsinstanties.

De drie Brusselse universiteiten willen het gemeenschappelijke werk, dat ze voor de Staten-Generaal van Brussel verzet hebben, nu samen verder zetten in een onderzoeksinstituut. In totaal werden de afgelopen vier maanden zestien wetenschappelijke synthesenota’s geschreven. Het kenniscentrum dat nu opgezet wordt, moet wetenschappelijke ondersteuning van een hoog niveau bieden.

BRUSSELS ONDERWIJS STAAT VOOR IMMENSE UITDAGING
Brussel - Het Brusselse onderwijs doet het volgens een onderzoek van Brussels Studies niet goed. Vooral de Franstalige scholen doen het heel slecht. 28 procent van de Franstalige leerlingen stopt met studeren zonder een diploma van het middelbaar onderwijs op zak te hebben. De onderzoekers pleiten voor meer samenwerking en zelfs voor tweetalige scholen in Brussel. Guy Vanhengel (Open VLD), in de VGC bevoegd voor onderwijs, wil zover niet gaan.

Het onderwijs in het Brussels Gewest is al lang een punt van discussie. Volgens onderzoekers Rudi Janssens, Donat Carlier en Piet Van de Craen heeft het onderwijs in het Brussels Gewest vooral een probleem op vlak van diversiteit.

Sociale mix ontbreekt; Brussel is een typische grootstad met een enorm verschil tussen arm en rijk. Zo'n 28 procent van de Brusselaars leeft onder de armoedegrens. Aan de andere kant telt Brussel een groot aantal goed verdienende hoogopgeleiden. Die twee uitersten vind je ook in het schoollandschap terug.

De sociale mix is nauwelijks terug te vinden op de Brusselse schoolbanken. Enerzijds zijn er heel wat elitescholen, anderzijds kent Brussel nog meer concentratiescholen. Daar komt nog bij dat het onderwijs met een tekort aan personeel kampt en dat er een groot verloop aan leerkrachten is. Geschikte leerkrachten kiezen volgens de onderzoekers bovendien niet voor een concentratieschool en dus gaat de kwaliteit in die scholen achteruit.

Taalrijkdom blijft onderbenut
In de jaren zestig was Brussel nog grotendeels tweetalig. Ondertussen is de hoofdstad naar een meertalige en multiculturele stad geëvolueerd. Toch wordt er in het onderwijs vastgehouden aan een tweeledige onderwijsorganisatie die uitgaat van een Franstalige en een Nederlandstalige bevolkingsgroep. Het taalonderwijs in Brussel maakt met andere woorden geen gebruik van de aanwezige rijkdom.

Ook op het vlak van godsdiensten en culturele achtergrond is er heel wat veranderd. Volgens de onderzoekers sluit de school vandaag niet meer aan bij de leefwereld van de leerlingen waardoor er leerproblemen ontstaan. Ze pleiten er daarom voor om de thuistaal en de culturele achtergrond een rol te laten spelen in het onderwijs.

Ze zien ook een oplossing in meertalig onderwijs. Daarbij krijgen leerlingen een basispakket van lessen in één taal en een deel van de vakken in een andere taal. Een aantal Brusselse scholen volgt dat systeem al en volgens de onderzoekers zijn de resultaten veelbelovend.

Immense uitdaging
Volgens de onderzoekers moet er dringend gehandeld worden, wil men goed onderwijs voor alle Brusselaars brengen. Door financiële, pedagogische en organisatorische omstandigheden slaagt het onderwijs er momenteel immers niet in om de ongelijkheid tussen de Brusselse jongeren op te heffen en worden de kwalificaties van de jongeren niet of onvoldoende afgestemd om de noden van de Brusselse arbeidsmarkt. (Brussel deze week)

STATEN-GENERAL: BRUSSELS ONDERWIJS DEUGT NIET
Brussel - Het onderwijs in Brussel deugt niet. Met die strenge analyse hebben de Staten-Generaal vier maanden open debat en discussie afgesloten. In de Staten-Generaal ontwikkelden vakbonden, universiteiten, stadsverenigingen en culturele instellingen een visie op de toekomst van Brussel. Zaterdag werd voor het laatst gedebatteerd.

Over het Brussels onderwijs was de Staten-Generaal niet bepaald mals. "De meeste Brusselse jongeren die nu naar school gaan, gaan eigenlijk geen diploma halen, zullen niet tweetalig zijn en zullen geen werk vinden." Dat zegt Alain Deneef van de Staten-Generaal. "We stellen dat vooral aan Franstalige kant vast, maar er zijn ook problemen aan de Nederlandstalige kant."

Deneef vindt dat het Brussels Gewest het initiatief moet nemen om een efficiënte oplossing te vinden, samen met de twee taalgemeenschappen. Want er moet in Brussel meer samengewerkt worden, dat was de afgelopen vier maanden de algemene conclusie op de Staten-Generaal.
(Brussel deze week)

COMMENTAIRE DE DIVERCITY
LA JEUNESSE BRUXELLOISE SAUVETAGE OU NAUFRAGE DE NOTRE REGION
Bruxelles va mal, très mal, « il y a le feu partout », à l’enseignement d’abord, au logement ensuite, à l’emploi, à la mobilité constate Alain Deneef. Surtout Bruxelles est devenue une ville dualisée avec ses communes riches autour d’Uccle et ses communes à haute densité de chômage, d’immigration et de déréliction dans le croissant pauvre autour du canal. Un vraie bombe à retardement. En effet, le plus gros atout de Bruxelles, sa jeunesse est maltraitée par un enseignement qui génère l’échec et n’arrive pas à promouvoir les talents et les potentialités de ses jeunes notamment à cause de la faillite de l’enseignement du français en particulier. Il est donc urgent et prioritaire dans les écoles ghetto de concevoir et de mettre en place une toute nouvelle pédagogie du français.

ET DEMAIN LES ETATS GENERAUX DE L'ENSEIGNEMENT?
«Il est urgent d’organiser une grande conférence sur l’enseignement. La Région doit en prendre l’initiative, avec autour de la table les Communautés mais aussi l’Europe pour s’attaquer ensemble à une situation de plus en plus dramatique »(Alain Deneef)
Plus qu’utiles, ces Etats Généraux se sont révélés carrément indispensables. « Perso, je trouve que les initiatives de www.bruxsel.org essayent justement de transcender ces luttes tribales pour amener une réflexion d'un niveau un peu plus élevé nécessaire pour assurer le futur de cette ville. » écrit un internaute avec beaucoup d’à propos.
Impossible de regarder Bruxelles désormais sans les lunettes que nous avons chaussées tout au long des dix rencontres entre les experts universitaires, le tissu associatif et l’élite du peuple bruxellois. Constatons que les Bruxellois râleurs et ringards à la Coppenolle et Bossemans sont en décalage radical par rapport à la nouvelle réalité du peuple bruxellois qu’ils pourraient croiser dans les rames de métros s’ils les empruntaient, mais ils sont trop pressés de regagner en automobile leurs ghettos de Uccle, Boitsfort et Woluwée pour s’y retrancher dans leur petit confort douillet loin des ghettos du croissant pauvre où résident les communautés issues de l’immigration. A défaut d’une dose massive de mixité sociale, cette dualisation de fait est de nature à provoquer demain de redoutables tensions, un problème dont on ne nous parle jamais hormis en termes de sécurité et de criminalité.

PAS DE VAGUES
A entendre les niaiseries proférées samedi au Kaai par nos élites politiques la grande prise de conscience n’est pas pour demain. Il y a donc de quoi se faire du souci. Le discours de celles-ci peut se résumer à un leitmotiv pathétique : « pas de vagues » décliné aussi bien par le duo écolo franco-flamand que par Charles Picqué et Armand De Decker, son challenger qui ont pratiquement quitté la scène bras dessus dessous sur un surprenant « pas de deux » complice. Autre son de cloche chez les hommes politiques flamands de Bruxelles notamment Sven Gatz (open VLD) et surtout le bouillant Pascal Smet (Spa) qui, comme nous comprend mal qu’il y ait 19 politiques de mobilités, 19 CPAS et surtout 19 politiques culturelles lilliputienne quand Bruxelles a besoin d’une politique interculturelle ambitieuse et surtout audacieuse sur le modèle de celle que subsidie à Bruxelles discrètement mais avec beaucoup d’efficacité Bert Anciaux, ministre flamand de la culture et de Bruxelles (Kaai, Bozar, Flagey, Passa Porta,…). Le salut pour Bruxelles ne peut venir, nous nous époumonons à la rappeler, que des artistes et des créateurs cosmopolites qu'il faut à tout prix attirer et retenir à Bruxelles. Aussi des intellectuels et notamment des universitaires (quatre recteurs étaient présents dans la salle). C'est une des grandes leçons de ces Etats Généraux. Pour s'en convaincre il faut retourner aux réflexions du très original et lucide Richard Florida sur la « Creative Class » ou plus simplement se référer aux articles et aux livres du professeur Eric Corijn (VUB), une des stars de ces Etats Généraux, qui a compris que l’image de Bruxelles a changé radicalement.
Si la Belgique servit autrefois de modèle à l’Europe, Bruxelles dont la vocation européenne ne s’est pas encore vraiment déployée est son laboratoire social et culturel de demain : aussi cosmopolite que Marseille, trait d’union avec la Méditerranée , aussi métissée que Berlin, porte de l’Europe slave ou aussi hybride que Londres, tremplin vers les Amériques. En fait Bruxelles située à, l’interface de la latinité et de la germanité est tout cela et plus encore mais refuse d’en prendre conscience et surtout qu’elle peut prétendre demain au statut d’un véritable New York européen. La capitale de la communauté européenne est en train de devenir un modèle pour les mégapoles d’Europe et du monde. A ce titre elle a une obligation de réussite dont peu de politiques semblent prendre conscience. 2O ans après la création de la région Bruxelles capitale il convient de revoir la répartition des pouvoirs entre les communes et la région par exemple, entre la région et son hinterland, entre la capitale de Union Européenne et la commission qui y a établi son siège. Surtout et les Etats Généraux y ont contribué il est essentiel que cette ville région complexe aux atouts innombrables se forge une vision d’avenir digne du destin prestigieux et européen qui peut-être le sien. « Il est moins cinq en effet pour le destin de Bruxelles. »
(Marc Guiot)

Aucun commentaire: