jeudi 23 avril 2009

Burgemeesters boycotten huurfietsen

Cyclocity wordt 'Villo' © tvb
Brussel - De Conferentie van Burgemeesters raadt de gemeenten af om in zee te gaan met Villo, de huurfietsen van het Brussels Gewest en het publiciteitsbedrijf JCDecaux. De burgemeesters willen financiële compensaties, maar de timing is strak.

Voor de buitenwereld lijkt het met Villo allemaal prima te lopen. Een aantal gemeenten heeft al groen licht gegeven voor de bouwvergunning voor de fietsstations; bij andere gemeenten komt die de komende dagen en weken. De Stad Brussel heeft zopas de concessie goedgekeurd die JCDecaux de ruimte geeft om de fietsstations te plaatsen. De website www.villo.be is al actief, het fietsverhuursysteem wordt op Decaux-reclameborden ruim bekend gemaakt in de stad.

Maar – Brusselser kan haast niet – de gemeenten strubbelen tegen. Onder leiding van burgemeester Philippe Moureaux (PS) is er een werkgroep binnen de Conferentie van Brusselse Burgemeesters in het leven geroepen, en die is tot de conclusie gekomen dat de conventies die de gemeenten moeten afsluiten met JCDecaux en met het Brussels Gewest, niet deugen. En zonder conventie geen huurfietsen. Dat is vervelend, want het had, onder meer, het paradepaardje moeten worden van het internationale fietscongres Velocity dat half mei gehouden wordt op Thurn & Taxis.

'Niet tiptop'
De Conferentie van Burgemeesters roept juridische bezwaren in tegen de driepartijenconventie, maar er zijn ook financië le motieven. Dat maakt het protest algemeen. Ook bijvoorbeeld in het doorgaans rustige Jette. "We willen een conventie die tiptop is," zegt Christine Gallez, de Jetse schepen van Mobiliteit (Ecolo). "En volgens onze juridische dienst is niet alles even klaar en duidelijk. Daarnaast zien we ook inkomsten aan onze neus voorbijgaan omdat we geen belasting zullen mogen heffen op de reclamepanelen die bij Villo horen. En ten slotte is het ons niet duidelijk of we nog belasting zullen mogen innen op de al bestaande Decaux-panelen. Redenen genoeg om opnieuw over de conventie te gaan onderhandelen."

Dat is geen sinecure, omdat het Brussels Gewest, bij de toewijzing van het contract, al afspraken met JCDecaux had gemaakt over wie wat betaalt en wie welke inkomsten krijgt. Kort gezegd: Decaux betaalt de fietsen en krijgt de reclame-inkomsten, en dat de komende vijftien jaar.

Om toch vooruitgang te boeken, doktert het kabinet van minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) nu een tussenoplossing uit. Het Gewest zal eerst met de gemeenten over een conventie onderhandelen, waarin die zich engageren om later de driepartijenconventie te ondertekenen. Dat geeft de drie partijen iets meer tijd om de gewraakte conventie te herbekijken.
(Brussel Deze Week)

COMMENTAIRE DE DIVERCITY
Pas facile d’obtenir un consensus entre 19 échevins de la mobilité.
Sans connaître le dossier, il nous semblait que c’était plutôt une bonne idée d’étendre l’expérience aux 19 communes. C’est évidemment un des points faibles de cette région Bruxelles capitale : dix neuf politiques de mobilité, 19 politiques culturelles, 19 CPAS etc.
Et on voudrait que cette belle ville région ait une vision à long terme…
Rendez-vous le 25 avril à 14 heures au Kaai. Les Etats Genéraux rencontrent le monde politique !
MG

Aucun commentaire: