vendredi 10 avril 2009

Laat je speelgoed staan. Blijf bij 'Sesamstraat'

Sien Diels verdedigt de erfenis van Sesamstraat. Diels is actrice. Ze speelt al vanaf het begin in 1976 mee in het bedreigde kleuterprogramma.

Aart Staartjes luidde vorige week de alarmbel: volgens de acteur is het einde van Sesamstraat nabij. Sinds het programma al om vijf uur wordt uitgezonden, zijn de kijkcijfers teruggevallen tot minder dan 50.000. 'Al tien jaar beweren we dat halfzeven de beste tijd is voor Sesamstraat', zei Staartjes, al bijna dertig jaar verbonden aan het programma. 'Daar zaten we vroeger op: 500.000 kijkers. Ze leggen Sesamstraat een kussen op onze kop. En de baby is bijna gestikt.' Sien Diels sluit zich aan bij het protest.

Op woensdag 8 april werd ik overrompeld door kranten en radio's die een interview wilden met 'Sien (Diels) van Sesamstraat'. Het kleuterprogramma zou, door gebrek aan kijkcijfers, van het Nederlandse televisiescherm verdwijnen. Ik wist niet precies wat er aan de hand was, maar blijkbaar had een interview met Aart Staartjes in de Volkskrant voor een sneeuwbaleffect gezorgd.

Aart is boos, en hij niet alleen. De laatste jaren werd Sesamstraat om de haverklap op een andere zender en/of op een ander uur uitgezonden. We zagen dan ook hoe door dat voortdurende gesjoemel de kijkcijfers daalden. Soms werd het programma zelfs helemaal niet uitgezonden omdat er voetbal, tennis of andere "belangrijke" gebeurtenissen voorrang kregen.

Uiteraard zal de toenemende concurrentie van andere kleuterprogramma's hierin ook een rol spelen. Vroeger was er niet veel meer dan Tik Tak en Sesamstraat voor die doelgroep. Maar toch blijft dit speelse, sociale en educatieve programma een belangrijk rustpunt voor de kleuters van de 21ste eeuw.

Misschien even iets over de geschiedenis van Sesamstraat. Het Amerikaanse kleuterprogramma Sesame Street was in 1969 nationaal en internationaal een groot succes. Het programma probeerde, via het medium tv, iets te doen aan de leerachterstand waarmee sommige kleuters de lagere school startten. In de VS was het kleuteronderwijs vooral gericht naar blanke kinderen uit de betere inkomensgroepen.

Veel landen namen de formule over, waarbij 50 procent van het Amerikaanse materiaal werd overgenomen, met onder andere nagesynchroniseerde items met Bert en Ernie, Koekiemonster, Grover, en 50 procent in het eigen land werd geproduceerd.

Onder impuls van Prof. Dr. Dolph Kohstamm (universiteit Amsterdam) en Ben Klokman (NOS) sloegen de NOS en de toenmalige BRT (Rik Van den Abbeele) de handen in elkaar en op 4 januari 1976 was de eerste Amerikaans-Nederlands-Belgische uitzending een feit.

In tegenstelling tot in de VS gaan de meeste Nederlandse en Belgische kinderen wél naar de kleuterschool. Daarom werd in de Nederlands-Belgische Sesamstraat meer nadruk gelegd op sociale en emotionele onderwerpen en minder op cognitieve.

Universele thema's
Wat Sesamstraat nog steeds onderscheidt van vele andere kinderprogramma's zijn de doelstellingen die men zich van bij de start heeft gesteld. Thema's uit de ervaringswereld van kleuters zijn universeel en van alle tijden: anders zijn, bang zijn, spullen delen, vrolijk of verdrietig zijn, bedplassen, dieren en planten, samen spelen, fantasie, muziek, naar verhaaltjes luisteren, enzovoort.

Al deze items worden al 33 jaar lang op een humoristische en leuke wijze verwerkt in Sesamstraat. De 'verpakking' en het decor zijn in de loop der jaren veranderd maar de inhoud is nog steeds essentieel in de opvoeding van kleuters.

Daarom doen ouders in Nederland via het internet een oproep aan allen die vinden dat Sesamstraat niet mag verdwijnen: www.sesamstraatnaarhalfzeven.nl.

U kan er een interview zien met Aart in het programma De wereld draait door en een paar fragmenten uit Sesamstraat bekijken. En u kan er uiteraard ook uw stem uitbrengen voor 'sesamstraatnaarhalfzeven'.

Al Het Amerikaanse kleuterprogramma Sesame Street was in 1969 nationaal en internationaal een groot succes. Het programma probeerde, via het medium tv, iets te doen aan de leerachterstand waarmee sommige kleuters de lagere school startten. In de VS was het kleuteronderwijs vooral gericht naar blanke kinderen uit de betere inkomensgroepen.

Veel landen namen de formule over, waarbij 50 procent van het Amerikaanse materiaal werd overgenomen, met onder andere nagesynchroniseerde items met Bert en Ernie, Koekiemonster, Grover, en 50 procent in het eigen land werd geproduceerd.

Onder impuls van Prof. Dr. Dolph Kohstamm (universiteit Amsterdam) en Ben Klokman (NOS) sloegen de NOS en de toenmalige BRT (Rik Van den Abbeele) de handen in elkaar en op 4 januari 1976 was de eerste Amerikaans-Nederlands-Belgische uitzending een feit.
len daarheen.
(De Morgen)

COMMENTAIRE DE DIVERCITY
UN SESAME EDUCATIF POUR OUVRIR L’ESPRIT DES TOUT PETITS A L’INTERCULTUREL
La naissance du programme télé “ Sesame Street” en 1969 fut une formidable success story au States d’abord, ensuite internationalement. Il s’agissait de proposer aux petits de moins de huit ans issus de milieux précarisés des grandes villes américaines (surtout d’origine noire et jamaïcaine, mais pas uniquement) des programmes récréatifs (mais très pédagogiques en même temps ) en vue de rattraper le retard préscolaire de ces tout petits(surtout le déficit vocabulaire). Un thème très actuel à Bruxelles. Ce ne fut une réussite que pour autant que les parents accompagnaient leurs enfants devant le Petit écran pourleur poser des questions et stimuler leurs réactions. A cette époque, l’enseignement maternel était payant et réservé aux seuls petits blancs aux Etats Unis. Beaucoup de pays européens ont repris ces programmes US, les ont postsynchronisés et les ont complétés à cinquante pour cent par des programmes “maison” adaptés aux jeunes téléspectateurs locaux.


Grâce à l’engagement du Prof. Dr. Dolph Kohstamm (pédagogue de université d Amsterdam) qui comprit tout l’intérêt de cette démarche éducative, et à l’acharnement de Ben Klokman (NOS) et Rik Van den Abbeele de la BRT, la première émission “Sesamstraat” d’une longue coproduction belgo, hollando américaine sortit en 1976. L’accent fut mis moins sur les apprentissages de la langue (à tort selon nous) que sur des aprentissages affectifs et sociaux.

Ce qui fait la différence entre ces magnifiques émissions et leurs innombrables concurrentes c’est que l’accent est toujours mis sur les valeurs universelles et de tous les temps: les différences “raciales”, le partage des jouets, des amitiés, des valeurs, l’environnement, la musique, les contes et même le propblème de l’incontinence des petits.
33 années d’humour, de fraternité et d’intelligence semblent menacées de disparaître au moment même où ce media didactique exceptionnel pourrait faire des miracles dans les écoles ghetto (où il n’apparaît qu’exceptionellement, voire pas du tout) malgré l’existence de la vidéo). Certes les décors, les costume bref les accessoires sont à mettre au goût du jour mais certainement pas le concept qui est génial. Il s’agit en effet d’un support magnifique pour faire passer depuis le plus jeune âge l’apprentissage du langage (aussi de la logique et du calcul) et également de ce dialogue interculturel qui nous est si cher. Il y a là un créneau sensationnel à ne pas négliger pour promouvoir la cohésion sociale des le plus jeune âge. La télévision et la vidéo peuvent se révéler des outils éducatifs et didactique de première force quand ils sont au service d’idées généreuses et entre les mains de pédagogues efficaces et généreux . Nous saluons et nous nous joignons à l’appel qui est lancé pour que ces émissions fabuleuses soient maintenues sur antenne. Nous lançons à notre tour un appel pour que la RTBF les programme à son tour ou en publie des versions vidéo à l’usage des enseignants.

A si on pouvait également concevoir des jeux vidéos qui soient non pas violents mais au contraire franchement non violents conviviaux!
MG
www.sesamstraatnaarhalfzeven.nl.
'sesamstraatnaarhalfzeven'.

Aucun commentaire: