mardi 19 mai 2009

Villo van start met 625 huurfietsen

Naast Brussel-Stad zijn er nu ook fietsstations in de aangrenzende gemeenten. © tvb

Zaterdag zijn de eerste stations van het nieuwe fietsenverhuursysteem Villo geopend. Naast de stad Brussel hebben ook de gemeenten Sint-Gillis, Anderlecht en Sint-Joost voortaan huurfietsen. Maar een aantal gemeenten ligt nog dwars.(BDW)

Het Villonetwerk start dit weekend met 625 fietsen. Die zijn vooral verdeeld over Brussel-Stad. Anderlecht krijgt een paar stations in de buurt van het Zuidstation, Sint-Gillis heeft er enkele aan de Kleine Ring en Sint-Joost krijgt er eentje aan de Leuvensesteenweg..

"We openen nu vijftig stations met 625 fietsen," zegt minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A). "Tegen het einde van de zomer zijn dat 2.500 fietsen in 180 stations. Dan kan Brussel concurreren met steden zoals Parijs en Barcelona."

Een jaarabonnement voor het netwerk kost 30 euro, een dagabonnement 1,5 euro en een weekformule 7 euro. Het eerste halfuur is daarna gratis. In de volgende maanden openen er fietsstations in Jette en Molenbeek.

Nochtans kent Villo veel weerstand in gemeenten met een MR-burgemeester zoals Etterbeek, Schaarbeek en Anderlecht. Zij zien juridische bezwaren in de conventie met het reclamebureau JC Decaux. Die betaalt de fietsen maar krijgt ook de reclame-inkomsten. Volgens minister Smet zouden de weerbarstige gemeenten hun fiat geven na de verkiezingen.

VALSE START
In september 2006 startte Brussel-Stad met de eerste huurfietsen, toen onder de naam Cyclocity. Maar de fietsen waren te zwaar, er waren er te weinig en bovendien vonden heel wat fietsers het vervelend dat er buiten de vijfhoek geen fietsstations waren.

"Het ging niet goed met Cyclocity omdat het niet ver genoeg ging. In Parijs en Lyon, waar het wel werkt, hebben ze een enorm groot aantal stations. Dat gaan wij nu ook proberen," zegt burgemeester Freddy Thielemans (PS).

COMMENTAIRE DE DIVERCITY
ZIZANIE CHEZ LES BARONS
Difficile de les mettre d’accord les 19 barons qui règnent sur leurs fiefs communaux respectifs et sont jaloux de leur indépendance. Comment faire pour gérer une mégapole comme Bruxelles dans de semblables conditions. Et on voudrait faire fonctionner l’interculturel dans pareil contexte.

Aucun commentaire: