mercredi 22 décembre 2010

Collecto komt op kruissnelheid

Collecto-taxi's rekken meer volk (© michael Uyterspr )

De nachtelijke taxidienst Collecto komt twee jaar na zijn lancering eindelijk onder stoom. Het aantal reizigers steeg van zevenhonderd in maart van dit jaar naar ruim 5.600 in oktober, blijkt uit navraag door brusselnieuws.be. De nachtbussen van Noctis doen het ook relatief goed, hoewel het nachtnet in april gekortwiekt werd.

I n oktober 2010 maakten meer dan achttienduizend Brusselaars gebruik van nachtelijk openbaar vervoer. Dat waren er drieduizend meer dan in dezelfde maand van 2009. Iets meer dan een op de drie reizigers koos in oktober voor de collectieve taxidienst Collecto. De rest zat op de nachtbussen van Noctis, die hun reizigersaantal wel zagen dalen sinds de hervorming van april.
Toen de Brusselse regering besliste om te snoeien in Noctis, werd Collecto naar voren geschoven als hét alternatief. Collecto werd al gelanceerd in 2008, maar kende tot halfweg dit jaar maar een matig succes. Gemiddeld maakten zevenhonderd mensen per maand gebruik van het systeem. Vooral onder horecapersoneel bleek het systeem aanhangers te hebben. Nu trekt Collecto in de week vooral nachtwerkers, terwijl tijdens het weekend vooral feestvierders de dienst uitmaken.
Na de herlancering, die gepaard ging met een grote promotiecampagne, lijkt Collecto toch zijn plaats te vinden. “Onze twee doelgroepen zijn studenten en mensen die ’s nachts werken,” zegt Brussels minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V). “We hebben voor die laatste groep de intentie om abonnementsformules voor Collecto uit te werken.”
Voor de hervorming in april betaalde u vijf euro per persoon voor een rit van minder dan drie kilometer, en acht euro voor een langere afstand. Sinds april ligt de prijs op zes euro, ongeacht de afstand. MIVB-klanten betalen maar vijf euro. Collecto rijdt elke nacht van 23 tot 6 uur, in tegenstelling tot Noctis, dat er alleen in het weekend is.
De hervorming van het nachtelijk openbaar vervoer hield ook in dat er maar elf Noctis-lijnen meer waren in plaats van zeventien. “Toch bereiken we nog altijd negentig procent van onze oude clientèle, in plaats van de beoogde tachtig. Bovendien is de jaarlijkse kostprijs van al het nachtvervoer met meer dan tien procent gedaald,” zegt Grouwels. Noctis is het meest in trek tussen twee uur en halfdrie, als de laatste bussen vertrekken. De nachtbussen blijven het meeste succes kennen in het zuiden van het gewest, en dan vooral bij studenten. De meest gebruikte lijnen zijn de N08 en de N09, die de verbinding verzorgen met de campussen van de VUB en de ULB.
Een nog uitgebreider nachtnet dan het huidige krijgt u met oudejaar. Naast de Noctis-bussen rijdt dan ook de metro uit, en wel tot halfvier ’s ochtends. Ook de trams 3, 33, 92 en 94 zullen uitzonderlijk ’s nachts rijden. Het openbaar vervoer is bovendien gratis vanaf middernacht: ideaal voor wie een glaasje te veel op heeft.

COMMENTAIRE DE DIVERCITY
DE TRES BONNE IDEES
Il faut absolument trouver des alternatives à la bagnole si on veut épargner l’infarctus à Bruxelles.

Aucun commentaire: