mardi 25 janvier 2011

Drie burgemeesters, drie visies op het kanaal

Het project Rives van architect Philippe De Bloos

Philippe Moureaux vraagt de Brusselse regering om werk te maken van het park aan de Ninoofsepoort. Gaëtan Van Goidsenhoven zet in op het plan om een jachhaven met luxewoningen te bouwen in Anderlecht. Freddy Thielemans wil verstelbare bruggen om grotere schepen in de stad toe te laten. De drie kanaalburgemeesters geven hun visie op de toekomst van hun stukje kanaal.

Moureaux (PS), Van Goidsenhoven (MR) en Thielemans (PS), respectievelijk burgemeester van SInt-Jans-Molenbeek, Anderlecht en Brussel, waren dinsdag te gast op een seminarie over de uitdagingen van de Brusselse kanaalzone. Ze zetten er elk een boompje op over de fouten uit het verleden en de kansen voor de toekomst.
Moureaux counterde de opmerking dat er de voorbije jaren te weinig is gebeurd in de kanaalbuurt. "In vergelijking met de toestand van twintig jaar terug, toen ik burgemeester werd, is het een ongelooflijk succes. De KBC, de vele GOMB-woningen, de stoffenwinkel Chien Vert, de voormalige brouwerij Belle-Vue... Er is al heel veel gebeurd en Molenbeek is geen niemandsland meer." Moureaux wees ook op toekomstige realisaties zoals het autovrij maken van het gemeenteplein.
De Molenbeekse burgervader richtte tijdens het debat ook een smeekbede tot de aanwezige Brusselse ministers Huytebroek (Leefmilieu, Ecolo) en Grouwels (Openbare Werken, CD&V). "Het Gewest belooft al jaren een park aan de Ninoofsepoort maar wij wachten nog altijd op de eerste boom," klonk het. Vlaamse schepen Jef Van Damme voerde enkele weken geleden nog actie voor het bewuste park.
JACHTEN IN ANDERLECHT
De Bloos om een multifunctionele wijk met 3.000 woningen en een jachthaven te bouwen aan het grotendeels verwaarloosde Biestebroeckdok. "De heropleving heeft het zuidelijk stuk van het kanaal nog niet bereikt. Dit project kan voor een nieuwe dynamiek zorgen op de as tussen het Zuidstation en het centrum van Anderlecht. Dit zou de neergang van de Wayezstraat kunnen ombuigen en onze gemeente op de kaart zetten. Architecturaal maar ook sociaal-economisch en cultureel."
Het project, Rives genaamd, wordt hier en daar als onrealistisch afgedaan maar volgens de architect heeft de locatie belangrijke troeven. "De kaaimuren zijn er minder hoog dan in het centrum waardoor je het water echt in de stad kan brengen," zegt De Bloos. "Daarnaast zit je op een relatief korte afstand van het Zuidstation (600 meter) en kan je de site makkelijk ontsluiten via een GEN-station." De gemeente maakt in elk geval werk van een Bijzonder Plan van Aanleg om de industriële bestemming van de site (in totaal 30 hectare) te omzeilen.
WATERBUS OP HET KANAAL
Thielemans kijkt op naar buitenlandse steden die het water en stad beter wisten te verzoenen. "Ik denk onder meer aan Vancouver en Seattle waar je woningen en uitgaansmogelijkheden hebt bij het water. Brussel-Bad is een stap in die richting." De burgemeester van Brussel wil de economische activiteiten liever weg van het centrum. Hij noemde het in dat verband een goeie zaak dat het logistiek centrum uiteindelijk niet op de site van Thurn & Taxis komt.
Verder droomt Thielemans vooral van grotere schepen. "Het zou prachtig zijn dat de zeilschepen die de havenfeesten aandoen dichter bij het centrum kunnen komen. Helaas zijn de brug (nog) niet verstelbaar. Het was een historische fout om vaste bruggen te leggen over het kanaal." Op het seminarie werd trouwens ook het idee geopperd om de belangrijkste Brusselse waterweg te gebruiken voor openbaar vervoer per boot, zoals dat bij voorbeeld in Londen bestaat.

COMMENTAIRE DE DIVERCITY
TROIS BOURGMESTRES TROIS VISIONS DU CANAL
A quoi bon avoir instauré une Région Bruxelles Capitale pour en arriver là. C’est à la Région qu’il appartient de siffler la fin de cette récréation entre trois gamins qui veulent un joujou différent de celui du voisin; c’est franchement répugnant.
A quoi bon les plans de développement régionaux qui exigent un investissement financier considérable, si chaque maïeur n’en fait qu’à sa tête. A quoi sert ce parlement bruxellois d’opérette où la majorité des députés siège avec une double casquette, celle de municipaliste (échevin ou bourgmestre) et celle de représentant élu de la Région? En agissant ainsi, Bruxelles non seulement se ridiculise, mais surtout elle se tire constamment dans le pied.
MG

Un internaute commente:
Hoe meer parken, hoe beter. Brussel kan daar echt een troef van maken en het zijn plekken waar openbaar vervoer en fietsen hun waarde kunnen bewijzen.
Een jachthaven zal voor de meeste mensen hinderlijk zijn: lelijk en iets waar je constant omheen moet lopen. In Gent vind ik de (lage) aanlegkaaien wel handig: er passeert bijna geen verkeer, en fietsers en wandelaars zijn zo aangenaam dicht bij het water.

Aucun commentaire: