jeudi 24 février 2011

School in Diest dicht wegens "te zwart"

Basisschool De Tovertuin in Diest sluit na dit schooljaar de deuren. De school gaat dicht omdat bijna alleen nog kansarme en allochtone kinderen er les volgen, waardoor de directie niet langer een "optimale leeromgeving" kan garanderen, zo staat in kranten van de CORELIOGROEP.
"De eerlijkheid gebiedt ons toe te geven dat het uitgesproken multiculturele karakter van de school niet optimaal is om de kansen en de leerwinst van onze kinderen zo groot mogelijk te maken", zegt de directie in een brief aan de ouders.

GETTOSCHOOL
"Het evenwicht tussen allochtone en autochtone kinderen en de verschillende sociale klassen is compleet zoek", legt de algemeen directeur van de scholengroep waartoe De Tovertuin behoort, uit. De school dreigde een "gettoschool" te worden. Autochtone en sterke allochtone leerlingen verkozen andere scholen, waardoor enkel kansarme allochtonen overblijven, luidt het. "En een dergelijke leeromgeving is niet in het voordeel van deze kansarme leerlingen."
De 73 leerlingen worden verspreid over de andere scholen van Diest om de "sociale mix" te optimaliseren.

ONVERMIJDELIJk
Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) zei onlangs te streven naar gemengde scholen, maar voegde toe dat concentratiescholen in bepaalde buurten onvermijdelijk zijn. (belga/odbs)

COMMENTAIRE DE DIVERCITY
MIXITÉ SCOLAIRE ?
Voici un cas de figure intéressant. Une école ghetto ferme à Diest.
Les meilleurs élèves allochtones et les têtes blondes l’on désertée depuis belle lurette reste les « kansarmen », ceux dont les chances de réussite sont archi maigres.
« Trop d’élèves immigrés, pas assez néerlandophones » déclare le directeur. En vérité, les normes de fermeture sont quasiment atteintes.
Ses élèves seront répartis dans les autres établissements du même réseau pour y assurer une plus grande mixité sociale.
Voilà qui nous rapproche à grand pas du « Bussing » à l’américaine qui consistait à acheminer par bus des élèves noirs vers des établissements blancs.
Il est vrai que l’apprentissage d’une langue « étrangère » est difficile si 100% des élèves ne la parlent pas à la maison.
La mixité sociale et ethnique est une manière indirecte d’avouer qu’une langue s’apprend mieux sur le tas (en rue et à la cour de récréation) qu’en classe. Cela va sans dire et Monsieur de la Palisse savait cela depuis longtemps.
MG

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