mercredi 8 février 2012

Guy Lee Thys maakt controversiële film over homo's en islam

Heeft Guy Lee Thijs twaalf jaar na ‘Kassablanka' een nieuwe schandaalfilm gemaakt? Op 29 februari komt ‘Mixed Kebab' in de Vlaamse bioscopen, over een homoseksuele relatie tussen een Turkse en Vlaamse jongeman. Homo's en de islam: kenners zijn er niet gerust op.
Guy Lee Thys (59) heeft een reputatie als het op multiculturele films aankomt. In 2002 draaide hij Kassablanka over de liefde tussen een Marokkaans meisje en een Vlaamse jongen waarbij hij en passant ook nog een vergelijking trok tussen Vlaams extreemrechts en het Marokkaanse fundamentalisme. Die film deed flink wat stof opwaaien en leidde tot opstootjes.

Met zijn nieuwe prent Mixed Kebab stort Thys zich op een onderwerp dat in moslimkringen zo mogelijk nog gevoeliger ligt: homoseksualiteit. In de marge raakt hij ook de hoofddoekenkwestie aan, wijst hij op de spanningen tussen Turken en Marokkanen, sneert hij naar het Vlaamse racisme en veroordeelt hij de manier waarop de fundamentalistische islam jongeren rekruteert. Maar in essentie draait dit verhaal rond een Turkse jongen die verondersteld wordt in een gearrangeerd huwelijk te stappen, maar verliefd wordt op een Vlaamse jongeman.

‘Het idee haalde ik uit de krant. Ik las over een enquête onder Antwerpse jongeren tussen 15 en 25 jaar. Daaruit bleek dat 90 procent van de moslimjongeren tegen homoseksualiteit was terwijl 90 procent van de Vlaamse jeugd er geen probleem mee had. Dat vond ik schrijnend.'

Thys weet dat hij zich op glad ijs begeeft. ‘Homoseksualiteit en islam in één pakketje: dat is een bom. Maar ik denk niet dat het zo'n vaart zal lopen. De moslimgemeenschap is niet meer zo verkrampt als in 2002, ten tijde van Kassablanka.'

Bovendien maakt Thys zich sterk dat hij ‘nergens op te pakken' is. ‘Zelfs de fundamentalisten kunnen me niets verwijten. Ik maak niemand belachelijk en alle details zitten juist. Zo laat ik die gasten in hun lange witte jurken bidden. Wel, die gebeden kloppen. Ik heb er niet zomaar iets op geplakt. Dat heeft alles met respect te maken.'

Toch zijn er zaken waar Thys zich behoorlijk druk om maakt, óók in zijn film. ‘De invloed van het moslimextremisme bijvoorbeeld. In het Chinees restaurant om de hoek hier hebben ze alle varkensvlees van het menu geschrapt omdat de moslimklanten er zich aan storen. Dan reageer ik van: luister klootzak, als je de 115 met varken niet wilt, neem de 112 met kip. Basta. Trouwens, met dat soort halalgedoe moet je ook in een Turkse winkel niet aankomen.' Tijdens het draaien zegt Thys weinig weerstand te hebben ondervonden wegens zijn onderwerp. ‘Alleen de homo-erotische scène in een Antwerpse hamam draaien bleek onmogelijk. Zodra ze in de door Marokkanen gerunde hamams doorhadden om welke scène het ging, vlogen we eruit. We hebben de vrijscène dan maar in Turkije gedraaid. Ze moeten hebben geweten wat we draaiden, en toch kon het.'

Over het algemeen waren de reacties overigens niet zo negatief. ‘Zelf de Antwerpse imam Nordine Taouil reageerde laconiek: Aha, een film over homo's? Gij zijt een stouterik, hé. Maar da's weer goed voor het debat. Dat laatste apprecieer ik, want dat is net wat ik beoog: homoseksualiteit bespreekbaar maken. Als er één Turkse of Marokkaanse jongeman na het zien van deze film zijn pa en ma ermee naartoe neemt en achteraf zegt: nu moet ik iets bekennen, dan is mijn missie geslaagd. Moslims moeten zich maar eens realiseren dat ze in 2012 leven.'

‘Mixed Kebab' loopt vanaf 29 februari in de bioscopen.

COMMENTAIRE DE DIVERCITY
UNE BOMBE A RETARDEMENT
‘Het idee haalde ik uit de krant. Ik las over een enquête onder Antwerpse jongeren tussen 15 en 25 jaar. Daaruit bleek dat 90 procent van de moslimjongeren tegen homoseksualiteit was terwijl 90 procent van de Vlaamse jeugd er geen probleem mee had. Dat vond ik schrijnend.'

“luister klootzak, als je de 115 met varken niet wilt, neem de 112 met kip. Basta.”
“Ik maak niemand belachelijk en alle details zitten juist.
Aha, een film over homo's? Gij zijt een stouterik, hé. Maar da's weer goed voor het debat.”

“Moslims moeten zich maar eens realiseren dat ze in 2012 leven.”

Voici résumé en quatre phrases l’essentiel du papier du Standaard.

Il risque de faire couler beaucoup d’encre et de lancer un vaste débat sur les difficultés d’un vivre ensemble interculturel harmonieux. Deste beter !

Aucun commentaire: