mercredi 15 mai 2013

Vergeet de moskeeën en het internet, er is een 'snackisering' bezig


DE MORGEN COLUMN  Fikry El Azzouzi is auteur van onder meer 'Het Schapenfeest'. Zijn column verschijnt elke week op maandag in DM.


© kos.


Snackbars waar halal te verkrijgen is, staan symbool voor een geslaagde multiculturele economie

Het gaat slecht met de economie. Maar als er één ding is wat Vlaanderen kan rechthouden, dan zijn het wel snackbars.

Filip De Winter zal het niet graag horen, maar snackbars waar halal te verkrijgen is, kun je niet meer wegdenken uit het straatbeeld. Er is kortom een 'snackisering' in de samenleving bezig. Vergeet de moskeeën. Vergeet het internet. Je wilt niet weten wat er gebeurt wanneer je gesnackiseerde jongeren hun dagelijkse portie junkfood ontzegt.

Er duiken steeds meer snackbars op met cryptische namen als Snack Djebli, Snack Rif en Snack Soussie. Snackbars met ziel, met rock-'n-roll en heel soms raak je in vervoering omdat je ergens in een hoekje een eenzame kakkerlak ziet dansen. In een snackbar kun je halve stokbroden krijgen met kip, kalkoen, merguez, lever, kefta enzovoort. Er liggen frieten bij die overspoeld worden met de meest vettige sauzen en zich meteen als slapende cellen in buik en kont nestelen. Zo'n stokbrood heet een mitraillette. Dit om de agressiviteit van de snackisering aan te tonen. Voor wie al dat extremisme niet aankan, zijn er ook vreedzamer bordjes te bestellen. Dit alles voor zeer democratische prijzen.

Een mitraillette heeft tal van voordelen. Het is bijzonder voedzaam, het valt als een bom in je maag en door het spervuur van krampen die je van sommige mitraillettes krijgt, train je ook je buikspieren. Bovendien is een mitraillette een van de weinige effectieve homeopathische laxeermiddelen.

De vrije markt werkt bijzonder goed bij snackbars. Is Snack Rif failliet, dan staat Ali handenwrijvend te popelen om de hele inboedel voor een prijsje over te nemen en een Snack Ali te openen.

Ik begrijp niet waarom hamburgerketens als Mc, Q en KFC zich nog niet in de strijd gegooid hebben om al die snackbars te kolonialiseren. Ook bij snackbars is er plaats voor innovatie. Neem nu halal. Voor velen klinkt het woord niet zo smaakvol. Toch hebben ze veel gelijkenissen met soulfood. Allebei zijn ze verguisd en plegen ze aanslagen op het lichaam. Allebei laten ze je bloeddruk en cholesterol naar ongekende hoogtes stijgen. Bij allebei is de sfeer met niets te vergelijken.

Ik wil niemand hersenspoelen, maar een snackbar staat symbool voor een geslaagde multiculturele economie. Daarnaast heeft het ook een sociale functie. Kinderen zijn er welkom. Vrouwen met hoofddoek worden er niet weggekeken. Homo's en baardmannen komen er voor meer dan een snelle hap. Sociaal zwakkeren zien het als een exclusief restaurantbezoek. Je hoeft je niet te houden aan cultuurgebonden beleefdheidsregels en je mag à volonté met de handen eten. Er wordt gegluurd, er wordt geroepen en gelachen, er wordt in code gecommuniceerd en er worden geheime telefoonnummers uitgewisseld.

Toch mag een snackbar niet te fundamentalistisch zijn. Er moeten meer stamboom-Vlamingen over de vloer komen. Misschien komt het omdat ze mentaal nog niet sterk genoeg in hun schoenen staan. Een snackbar binnenwandelen, een mitraillette binnenwerken, zoiets vergt moed, tijd en inspanning. Snackisering is een proces van jaren. Maar eens gegeten, dan is de band met een snack moeilijk te doorbreken.

 

QUELQUES COMMENTAIRES DE LECTEURS


Als ik het goed begrijp betekent multicultuur dat de westerling hetzelfde gaat eten als de moslim? En dan liefst enkel wat de moslim lust? Ik dacht dat de mitraillette een originele brusselse snack was maar blijkbaar kwam deze uit het oosten. De hamburger, het frans brood en de Belgische frieten, als dat niet multicultureel is!

 

M'n eerste vraag in nogal exotisch klinkende snackbars is of er een "smoske kaas-hesp" of een varkenskotelet te verkrijgen valt. Indien ja kan je pas écht spreken van een multicultureel gegeven, zoniet is het op naar de volgende snackbar.


Nu nog de stamboom-Marokkanen aan de bloemkool met kotelet en de multicultuur is een eeuwig feit. Geweldig.


Mr. Fikry z'n boodschap kennen we nu stilletjes aan wel: wat Islambasis heeft is goed, wat Westers is slecht. Okee. Wanneer nu nuancering én diepgang?


Dat halal-vlees bij ons nog niet verboden is, gaat er bij mij niet in. Dieren op barbaarse wijze levend de keel oversnijden en laten doodbloeden. En wij tolereren dat in naam van de multiculturaliteit.


Jaren geleden was de Chinees erg in trek, samen met de Pizza bij den Italiaan, dan de Pita met veel sausjes. Nooit probleem mee gehad. Mexicaans en Turks geen probleem. En wie daar allemaal komt eten maakt me ook niet uit. Al eens Indisch gaan eten ook lekker. Die flauwe kul over Vlamingen die daar niet gaan eten staat er toch maar bij om te zeveren, de rest LOL.


walgelijke snackbars en restaurants waar de karkassen van individuen zoals u en ik, verkocht worden als 'vlees'. hoog tijd dat de mensheid evolueert naar veganisme


Moest dit artikel tot een jaar of twee drie geleden geschreven zijn dan ja ok; maar waar ik woon merk ik toch een terugval qua populariteit voor echt vettig eten, het kan ook aan de crisis liggen waardoor de nog studerende jeugd en modale gezinnen zelf maar iets klaar maken. Daarnaast zijn er vele nieuwe concepten die aan het opborrelen zijn en het uitgaansleven - stijl veranderen. Ook zijn er de Libanezen die een iets luchtere chawarma serveren zonder frieten, en niet speciaal halal, die veel bijval krijgen, het kan ook aan mezelf liggen die voor iets gezonder heeft gekozen.


De Cafés hebben ons ook jaren rechtgehouden, Fikry, tot een ambtenarenzwam ze kwam overwoekeren. De stamboom-Vlaming kiest wel voor "propere" kebabzaken. . Goede variant voor onze frieten, van tijd tot tijd. Ken je de nieuwestamboom-Vlaming al bij de Turkse kapper/kapster ? Komt in de ranking , top 5, van de Vlaamse man : leuke party, paintballsessie, bier en bapa meeting...scheerbeurt bij de Turkse kapper !


Dat zijn inderdaad de leukste multiculturele samenlevingservaringen, restaurantjes van over gans de wereld in ons klein landje en iedereen overal welkom.

 



COMMENTAIRE DE DIVERCITY

FAST FOOD HALAL


Dis-moi ce que tu manges et je te dirai qui tu es.

Avez-vous remarqué qu'en campagne wallonne et dans les villages ardennais on trouve une friterie tous les dix kilomètres en moyenne et qu'à midi cela ne désemplit pas? Les snacks hallal y sont rares contrairement à Bruxelles ou aux villes flamandes.

Le snack hallal est un lieu singulier, généralement d'un goût douteux et d'une hygiène relative. Il faut voir avec quelle habileté des jeunes gens sans formation professionnelle y tournent des durums de viande de dinde à la sauce aïoli, y montent des demi-baguettes turques en mitraillettes débordantes de frites et dégoulinantes de sauces piquantesLe secret du succès des snacks? Il ne faut pas d'accès à la profession pour les ouvrir, le travail au noir y fleurit et cela rapporte gros pour un investissement minimum (généralement du matériel de récup pas vraiment aux normes exigées).  Beaucoup sont des incubateurs interculturels où autochtones et allochtones, hétéros et homos se croisent. Mais on échange peu dans les snacks hallal où l'on ne sert pas d'alcool. On entre, on se gave, on paie et on sort, rassasié. A défaut d'être des restos du coeur ce sont les cantines des nouveaux pauvres. Mais attention, chaque snack génère en moyenne trois à quatre emplois, pas forcément déclarés et rarement contrôlés.

Les agents du fisc s'y aventurent peu et non sans réticence.

Les boites noires ne sont pas prêtes à y faire leur entrée.

De fait, la culture du snack halal a fait son entrée dans la jungle des villes.

MG

Aucun commentaire: