mardi 13 août 2013

Mieke Van Hecke: 'Geen etiket plakken op scholen'

Evelien Vergauwen | Bron: De Standaard, Belga


 


Ook topvrouw van het katholieke onderwijs Mieke Van Hecke vindt het een slecht idee om de slaagcijfers van afgestudeerden van middelbare scholen openbaar te maken, een voorstel van de Leuvense rector Rik Torfs. Eerder had het gemeenschapsonderwijs zich ook al tegen het plan gekeerd.

'Een etiket plakken op een school is geen goed idee', zegt Van Hecke in DS Avond. 'Dat gaat voorbij aan allerlei dingen die ook meespelen, zoals het profiel van de leerling, zijn socio-economische achtergrond, zijn vooropleiding, zijn motivatie.'

Torfs liet het ballonnetje vandaag op in de ochtendkrant van De Standaard. Hij vindt dat de ‘grote verschillen in kwaliteit tussen middelbare scholen’ transparanter moeten zijn. ‘De slaagcijfers die afgestudeerden van middelbare scholen halen in het hoger onderwijs zouden daarom openbaar gemaakt moeten worden’, aldus Torfs.

Torfs stelt ook voor om universiteiten te laten meepraten over de kwaliteit van het onderwijs. Daarin volgt Van Hecke de nieuwe rector van Leuven wel. 'We moeten in overleg blijven met de universiteiten om onze eindtermen voldoende te laten aansluiten op hun opleidingen.'

OPDELING GOED-SLECHT

Het gemeenschapsonderwijs liet al verstaan weinig enthousiast te zijn over het idee van Torfs. ‘Een opdeling maken tussen goede en slechte scholen is niet de juiste manier om iets aan de lage slaagcijfers te doen’, aldus Sarina Simenon, woordvoerster van Raymonda Verdyck, afgevaardigd bestuurder van het GO!-onderwijs.

‘Neem nu een leerling die een Latijn-Griekse opleiding heeft gevolgd en aan de universiteit economie gaat studeren. Die heeft beperkte slaagkansen. Maar dat betekent niet dat hij een beperkte opleiding heeft gehad, wel dat hij niet de juiste opleiding volgde.’

‘We zijn wel voor nauwere samenwerking met de universiteiten’, legt Simenonuit. ‘Zo weten de leerlingen beter wat hen te wachten staat. Daarom zijn we ook voor de uitgestelde studiekeuze in de hervorming van het middelbaar onderwijs.’

Voor de scholen zelf is ook een taak weggelegd, vindt het gemeenschapsonderwijs. Zij zouden leerlingen beter kunnen opvolgen en zo nauwer betrokken zijn bij de studiekeuze - precies om een foute keuze te vermijden. Van Hecke liet weten dat de scholen van het katholieke net hun oud-leerlingen al opvolgen.

 

COMMENTAIRE DE DIVERCITY

TRANSPARENCE!

Et voilà que la passionaria de l'enseignement catholique y va, à son tour de son numéro de claquettes Rien n'est plus élitaire que l'enseignement catholique de Flandre. Surtout, il pratique la sélection sociale jésuitiquement, sans le dire! Pourquoi, pensez-vous que la famille royale inscrit ses rejetons à Sint-Jan Bergmans? Parce que cette vénérable institution catholique flamande est située au coeur des Marolles, dans un quartier populaire de la capitale? Bien essayé!  La bonne réponse est tout autre: pour son élitisme social eles bons résultats de ses anciens élèves, à l'université. Tous ceux qui ont des ados connaissent plus au moins le hit parade des écoles du libre et de l'officiel "bien fréquentées" qui font réussir leurs élèves à l'univ.

(En France, ces listes sont publiées en toute transparence!)

On oublie de dire à quel prix! Au prix d'un taux d'échecs insupportable. Environ 50 élèves terminent la rhéto sur 150 inscrits en première année secondaire.

Tout cela est connu de tous et même des milieux d'origine immigrée les mieux informés. C'est sûr que le taux de réussite à l'univ des anciens des écoles de Molenbeek ou de Saint-Josse est moins bon.

Alors que faire? Instaurer des décrets inscriptions pour installer une mixité sociale de force où elle n'existe pas? Non, c'est contre-productif! Travailler en amont et renforcer la formation dès le maternel et surtout en primaire dans les zones d'enseignement dites prioritaires. Leur donner plus de moyens? Les doter surtout d'enseignants expérimentés et volontaires pour ce type de défi. Il y en a, il faut les encourager et leur proposer des formations permanentes notamment pour les sensibiliser à une pédagogie interculturelle. Je suis fatigué de l'écrire, mais demeure intimement persuadé que cela donnerait d'excellents résultats.

MG

 

Aucun commentaire: