lundi 5 mai 2014

In Brussel moet je suïcidaal zijn om jefietsend door de binnenstad te verplaatsen


DM COLUMN Bart Steenhaut is chef muziek van De Morgen.


© kos.

Bart Steenhaut

Amsterdam voert al jarenlang de lijst van fietsvriendelijkste steden ter wereld aan, en terecht. Maarook elders worden alsmaar meer initiatieven ontwikkeld om verplaatsingen op twee wielen aan temoedigen. Vancouver is een evident voorbeeldDaar raak je sneller met de fiets van punt A naar punt B dan met die veel te groot uitgevallen huurwagenOok Barcelona, Kopenhagen en Parijs investerenfors in de uitbouw van nieuwe infrastructuur, en waar je vroeger in de waan leefde dat fietsers bij weteen straatverbod kregen opgelegd in New York, zie je ze zelfs daar steeds vaker over Fifth Avenuetrappen.

Het contrast met de meeste Belgische steden is ronduit schrijnend. In Brussel - meer dan twintig jaarmijn thuis geweest - moet je tamelijk suïcidaal zijn om je per fiets door de binnenstad te verplaatsen.Ofwel ontbreken fietspaden helemaalofwel verkeren ze in vergevorderde staat van ontbinding. Mooidat een groot deel van het centrum straks autovrij wordt gemaakt. Maar het feit blijft dat er een flinkeportie doodsverachting bij komt kijken om tot daar te gerakenook al blijken die spuuglelijke Villo-huurfietsjes razend populair.

Het moet gezegdAntwerpen heeft de laatste jaren forse inspanningen geleverd om aan de zwakkereweggebruiker tegemoet te komen. De zogeheten fietsostrades langs de ring zijn veiligaangenaam énworden bijgevolg druk gebezigd. De voorbije maanden werden verwaarloosde stukken helemaalheraangelegdwaardoor ik - ondanks een gratis abonnement - nog zelden in de verleiding kom om met het openbaar vervoer de stad in te gaanAls het goed is hoeft datkortomniet onder de mat te wordengeveegd.

« In bijna elke Vlaamse stad is het zo dat je je leven waagt als je met de fiets rijdt. In Nederland niet!!!Dus...”

Fietsers zijn een pest in Antwerpen, voordurend moet je als voetganger opletten dat je neus en of oren er nietworden afgeredenIn Brussel is het daarentegen fijn stappendaar ben je ten minste veilig zonder al dat fietsendgeweld.

Het enige middel om de steden en dorpen leefbaarder te maken is het gemotoriseerd vervoer aan banden teleggen en de fiets en het openbaar vervoer te promotenMaak autogebruik duurder en stop met bedrijfswagens envrachtvervoer te subsidiëren met belastinggeldBelgië is klein en overbevolkt het is een van de ongezondsteregio's ter wereld geworden om in te levenwat ben je met veel geld op de spaarrekening en een vette villa als jeniet meer vrij durft in te ademen ?


 

COMMENTAIRE DE DIVERCITY

UN DIMANCHE BRUXELLOIS A BICYCLETTE



Il faisait bon pédaler à Bruxelles ce dimanche quatre mai. Départ à dix heures, premier arrêt : un café exquis à un euro à la camionnette à gaufres de Pol à Flagey et un bouquet de fleurs acheté au marché. MR et CDH en campagne électorale active.  A onze heures, brunch léger à la Mercerie, ensuite départ vers le marché des abattoirs, ce Babel Bruxellois où se croisent toutes les ethnies et tous les idiomes. Présence insistante des candidats PS qui distribuent avec zèle leur affichette à leur nom avec quatre point de programme, leur photo et leur numéro de matricule. Traverser d’abord Saint-Gilles, ses façades éclectiques  Art nouveau et Forest avec son parc magnifique pour débouler sur Anderlecht et ses abattoirs mythiques. Chouette, ça descend ! Long arrêt dessert  (mangues fraiches et bananes)  à une terrasse en sirotant des cafés marocains après avoir acheté maintes dorades royales, crevettes roses de la Méditerranée, charcuteries roumaines, légumes frais du pays et plantes aromatiques à des prix dérisoires, les fontes sont bourrées de provisions pour la semaine et de plaques réfrigérantes pour la conservation. Ensuite en route vers la terrasse du BRYC, au Pont Van Praet, l’endroit le plus insolite de Bruxelles pour une pause lecture  par Molenbeek Saint Jean en longeant le canal et ses nouvelles réalisations architecturales pleines d’audace et le château de Laeken. Retour par le Centre ville,  le marché aux poissons, la place des Martyrs et le parc de Bruxelles, ça grimpe et il est râlant de se faire dépasser par un groupe à chasubles vertes de cyclistes du Gracq montés sur vélos électriques de location. Le pied. Petit arrêt chez Filigranes et retour par la place de Londres et une pause journaux à la géniale terrasse du café de l’Athénée au chevet de Saint Boniface.

Bruxelles à vélo ? C’est praticable même s’il est vrai que les pistes cyclables manquent terriblement de suvi cohérent et surtout d’entretien. Peut mieux faire la Région, il y a du boulot pour un investissement en somme léger. Le gros problème : ça monte au retour mais on peut biaiser avec l’ascenseur du palais de Justice ou les rampes de Bozar (vers le parc de Bruxelles) et du musée de la bande dessinée : ça soulage. Zut, les fleurs du matin sont fanées.

« In Brussel  moet je tamelijk suïcidaal zijn om je per fiets door de binnenstad te verplaatsenOfwelontbreken fietspaden helemaalofwel verkeren ze in vergevorderde staat van ontbinding. Mooi dat eengroot deel van het centrum straks autovrij wordt gemaakt. Maar het feit blijft dat er een flinke portiedoodsverachting bij komt kijken om tot daar te gerakenook al blijken die spuuglelijke Villo-huurfietsjes razend populair. 

On aura remarqué que les les villos sont principalement empruntés dans le sens Haute de Ville vers Bas de Ville. Pas fous les Bruxellois.

MG


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