mercredi 4 mai 2016

Polémique en Flandre : l'enseignement catholique fait plus de place à l'islam


BELGA  La Libre Belgique

 - Le Secrétariat flamand de l'enseignement catholique (Katholiek Onderwijs Vlaanderen) veut faire une place à part entière au culte musulman et aux autres religions à l'école, écrivent mercredi De Morgen et Het Laatste Nieuws. L'enseignement catholique au nord du pays travaille à un modèle scolaire dans lequel les autres religions et philosophies jouent un rôle important, laissant par exemple plus d'espace aux symboles tels que le voile, et qui prévoit éventuellement des endroits pour prier.
"C'est un projet ambitieux", souligne Lieven Boeve, du Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
L'objectif est d'utiliser le modèle des écoles de dialogue pour attirer davantage d'élèves de confession musulmane, mais aussi de renforcer l'identité catholique. "Nous n'allons pas mélanger les religions, mais dans une école de dialogue, il y a par exemple de la place à côté d'une chapelle pour une salle de prière pour les musulmans ou le voile", déclare Didier Pollefeyt, de la KU Leuven. 



KATHOLIEK ONDERWIJS GEEFT MOSLIMS VOLWAARDIGE PLEK OP SCHOOL
Plaats voor hoofddoeken, plekken om te bidden en islamles buiten schooluren
 
REMY AMKREUTZ De Morgen 

Katholiek Onderwijs Vlaanderen gaat moslims en andersgelovigen een volwaardige plek geven op school. Door een grote omwenteling komt er op scholen met zeer veel moslims meer plaats voor hoofddoeken, speciale plekken om te bidden en vrijwillige islamles buiten de schooluren.
'Het is een ambitieus project, maar uit onderzoek blijkt dat onze identiteit helemaal verwatert als we niets doen'
LIEVEN BOEVE, TOPMAN VAN HET KATHOLIEK ONDERWIJS
Lieven Boeve. ©Wouter Van Vooren
Het katholieke onderwijs staat voor een ingrijpende omwenteling. Het maakt werk van een schoolmodel waarin andere religies en levensbeschouwingen een bijzonder grote rol krijgen. Het betekent dat moslims en andersgelovigen op scholen waar zij in groten getale aanwezig zijn een plek zullen krijgen en gerespecteerd zullen worden zonder dat zij met 'bekeringspogingen' te maken krijgen.

Anders gesteld: zij zullen hun religie volop mogen beleven. Er komt dan ook meer ruimte voor religieuze symbolen zoals de hoofddoek, mogelijk speciale plekken om te bidden naast de katholieke kapel en islamitische lessen of uitstappen als vrijwillige buitenschoolse activiteit, zo bevestigt topman Lieven Boeve aan De Morgen.

"Het is een ambitieus project, maar uit onderzoek blijkt dat onze identiteit helemaal verwatert als we niets doen. Wij houden onze scholen een spiegel voor om een nieuwe stap te zetten. De tijd dat wij onderwijs voor én door katholieken aanboden, is voorgoed voorbij. De katholieke identiteit hoeft voortaan niet noodzakelijk door elke leerling of leraar te worden gedeeld, zolang ze het project van de school maar ondersteunen. Het lerarenkorps zal door de vergrijzing immers steeds meer moslims gaan tellen."

Standpunt Bart Eeckhout: IN DE NIEUWE CONTRAREFORMATIE ZIJN CHRISTENEN EN MOSLIMS BONDGENOTEN 

'Het is niet langer de bedoeling om moslims of andersgelovigen te bekeren tot het eigen grote gelijk' 

THEOLOOG DIDIER POLLEFEYT (KU LEUVEN)
De voorbije weken raakte al bekend dat drie katholieke hogescholen in hun lerarenopleidingen vakken levensbeschouwing of islam gaan aanbieden. Het moet moslims aanzetten om les te gaan geven in katholieke scholen, iets wat Boeve als een grote meerwaarde ziet. Zij kunnen dan als rolmodel dienen voor islamitische leerlingen, die nu al hun weg vinden naar het katholieke onderwijs. Wel kunnen zij vandaag slechts heel zelden rekenen op bijvoorbeeld speciale plekken om te bidden en moeten zij het vak godsdienst volgen.

Het model van de dialoogschool, dat Boeve samen met collega-theoloog Didier Pollefeyt (KU Leuven) ontwikkelde en dat op 2 juni centraal staat op een vernieuwingscongres van de koepel, moet in de toekomst meer moslimleerlingen aantrekken, maar ook de katholieke identiteit versterken. In de praktijk zullen leerlingen die moeten (her)ontdekken, omdat ze geconfronteerd worden met andere identiteiten, bijvoorbeeld die van hun islamitische klasgenoten.

Een pluralistische benadering, zoals ook het Gemeenschapsonderwijs (GO!) bepleit, maar dan wel een waarbij katholieke scholen zichzelf kunnen blijven en neutraliteit niet vooropstaat.

"Het is niet langer de bedoeling om moslims of andersgelovigen te bekeren tot het eigen grote gelijk", stelt Pollefeyt, eveneens vicerector onderwijs aan de KU Leuven. "Wij willen moslims, andersgelovigen en onszelf versterken. We gaan geen religies vermengen, maar in een dialoogschool is er naast een christelijke kapel ook plaats voor een gebedsruimte voor moslims en de hoofddoek. In het huidige vak godsdienst zit die diversiteit ook verwerkt. Moslims moeten erin tot hun recht komen, ook al wordt de christelijke traditie niet uit het oog verloren."
'Het koesteren van een eigen identiteit is niet tegengesteld aan openheid voor andere religies' 

LIEVEN BOEVE, TOPMAN VAN HET KATHOLIEK ONDERWIJS
Katholiek Onderwijs Vlaanderen benadrukt dat er geen vak islamitische godsdienst komt. Wel menen Boeve en Pollefeyt dat vrijwillige islamlessen in de gebouwen, maar buiten de schooluren, overwogen kunnen worden. Ook uitstappen, bijvoorbeeld georganiseerd door een moskee, kunnen mogelijk zijn.

"We moeten scholen de ruimte geven om daar creatief mee om te gaan", zegt Boeve. "Het koesteren van een eigen identiteit is niet tegengesteld aan openheid voor andere religies. Het is zeer significant dat we op dit punt zijn beland. Aan de ene kant zijn er mensen die religie willen verbannen uit de publieke ruimte, maar aan de andere kant organiseert het veld zich nu zo dat dit juist minder het geval zal zijn."



COMMENTAIRE DE DIVERCITY
PAS VRAIMENT  TRES CATHOLIQUE LE NOUVEL ENSEIGNEMENT CATHO DE FLANDRE

Seul de Morgen en parle mais la nouvelle est un coup de tonnerre dans le ciel bleu du plat pays.  En un mot l’enseignement catho de Flandre a décidé  d’accorder une place plénière à ses élèves musulmans. Concrètement : foulards autorisés, des lieux de prières pour les musulmans et la possibilité de suivre des leçons sur l’islam hors horaire mais pas hors les murs dans les écoles à haute fréquentation musulmane.
De Morgen parle d’une révolution. « La réalité du terrain montre que si rien n’est fait nous perdrons carrément notre identité » déclare le nouveau boss de l’enseignement catho Lieven Boeve (plus de 80% des élèves en Flandre.) On attend la réaction de Bart De Wever… 
L’enseignement catho de Flandre prépare un modèle scolaire dans lequel les autres religions et modes de pensée (levensbeschouwingen) joueront un rôle important. En clair cela veut dire que ceux qui ne sont pas chrétiens mais qui fréquentent ce type d’école ne seront plus susceptibles de subir des assauts de conversion. Ceci voudrait dire qu’avant cela ils étaient objet de harcèlement religieux ? Chacun pourra désormais y vivre librement sa religion voire sa non religion.
« L’époque où notre offre d’enseignement s’adressait à un public homogène catho est définitivement révolue. Désormais l’identité catholique ne doit pas être partagée ni par les élèves ni par les enseignants pourvu qu’ils adhèrent au projet d’école. Ne s’attend on pas à un renforcement de la présence d’enseignants non catho dans les années qui viennent ? Dans cette « nouvelle contre-réforme » chrétiens et musulmans sont alliés estime le patron de l’enseignement catholique.
Désormais la formation des futures enseignants catholiques de Flandre comprendra deux options supplémentaires : islam et morale (Levenbeschouwing)
On s’oriente vers un modèle d’école dite du dialogue (lisez dialogue interreligieux) mis au point par Boeve et son collègue théologien Didier Pollefeyt (KU Leuven) .
Ce modèle catho pluraliste n’est pas très différent de celui de l’enseignement public (GO!) mais gardera son caractère engagé et son image de marque catho non soumis au prescrit de la neutralité.

"Wij willen moslims, andersgelovigen en onszelf versterken. We gaan geen religies vermengen, maar in een dialoogschool is er naast een christelijke kapel ook plaats voor een gebedsruimte voor moslims en de hoofddoek. In het huidige vak godsdienst zit die diversiteit ook verwerkt. Moslims moeten erin tot hun recht komen, ook al wordt de christelijke traditie niet uit het oog verloren."
On insiste lourdement  : il n’y aura pas de création d’un enseignement islamique à l’intérieur de réseau catho. (seulement des cours optionnels organisés à la demande laissés à l’appréciation des directions).
Difficile, conclut de Morgen, de ne pas y voir une provocation (een plaagstoot) à l’endroit de l’enseignement public officiel lequel est pluraliste et par conséquent, en toute logique interdit le foulard.
Certes, la guerre scolaire n’est pas officiellement déclarée. Mais c’est tout comme et ceci y ressemble singulièrement. La chasse à l’élève musulman est ouverte.

BART DE WEVER CONTRE
"C'est une mauvaise proposition de réforme. L'islam en Flandre doit se laïciser tout comme la chrétienté. Il faut donner des leçons de citoyenneté en classe et non d'islam", a tweeté ce mercredi matin Bart De Wever.


COMMENTAIRE DE DIVERCITY
UN RESEAU UNIQUE DESORMAIS
Il serait temps que le monde politique s’unisse autour d’un projet de réseau unique et neutre à la finlandaise.





Aucun commentaire: