lundi 19 décembre 2016

Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) en premier Charles Michel stellen Sophie Dutordoir voor als nieuwe baas van de NMBS.

Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) en premier Charles Michel stellen Sophie Dutordoir voor als nieuwe baas van de NMBS ©Tim Dirven 



STOELENDANS
N-VA kreeg wat ze wou. Dit speelt achter de benoeming van nieuwe spoorbaas Sophie Dutordoir
PREMIER TOVERT MET EXTRA BESTUURSZITJES
Sophie Dutordoir gaat ervoor. Eindelijk heeft de regering-Michel haar aangeduid als nieuwe spoorbaas. Maar mooi was die beslissing niet. Om N-VA en CD&V te paaien, toverde premier Charles Michel (MR) een aantal nieuwe bestuurszitjes uit zijn hoed.
Ann De Boeck en Roel Wauters De Morgen
"Bonjour Sophie?" Sophie Dutordoir (53), de voormalige topvrouw van Electrabel, krijgt deze zomer een telefoontje van federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR). Of ze het ziet zitten om vanuit Overijse even langs te komen op het kabinet?
Dutordoir wordt deze zomer verschillende keren gespot in Brussel. De MR-minister en de topvrouw uit het Belgische bedrijfsleven schieten goed met elkaar op. Voor Bellot is het dan al een uitgemaakte zaak: hij zal Dutordoir voorstellen aan de regering als de opvolger voor Jo Cornu, die er na drie jaar de brui aan geeft.
Maar zo makkelijk blijkt het allemaal niet. De grootste regeringspartij, N-VA, ziet het niet zitten om Bellot zomaar op eigen houtje een opvolger te laten voorstellen. Hoe zou de partij anders haar stempel kunnen drukken op het spoor? De N-VA is verkozen op haar belofte voor verandering, en die komt er liefst ook bij stugge NMBS. Maar de Vlaams-nationalisten hebben tot dan toe geen enkele vertegenwoordiger bij de raad van bestuur.
In de maanden nadien heeft de regering veel geld betaald aan een headhunter en hebben de regeringspartijen elkaar het bloed van onder de nagels gehaald. De discussie sleepte maandenlang aan, deadlines werden telkens verschoven. Toch blijft het resultaat hetzelfde: het is Dutordoir die spoorbaas wordt.
Met één groot verschil: N-VA heeft gekregen wat ze wil. De voorbije maanden dreef de partij van Bart De Wever haar prijs op. Tegenover Dutordoir hadden de Vlaams-nationalisten in principe geen bezwaar, toch weigerden ze toe te happen.
Het resultaat is dat ze nu vijf bestuurszitjes binnenhalen, waarvan twee bij de NMBS en drie bij Infrabel. Maar tegelijk kan CD&V opgelucht ademhalen, want zij heeft zo goed als niets moeten betalen.
Met dank aan de hocus pocus van premier Charles Michel. Want wat doe je als de twee belangrijkste regeringspartijen geen zitjes willen afstaan aan elkaar? Simpel: je maakt er gewoon extra. Je haalt er zes van onder het stof en creëert er twee nieuwe.
Wat doe je als de twee belangrijkste regeringspartijen geen zitjes willen afstaan aan elkaar? Simpel: je maakt er gewoon extra
Dat zit zo: in de raad van bestuur van Infrabel en de NMBS zaten telkens tien mensen. Onder de regering-Di Rupo werd al beslist dat die moesten worden uitgebreid met (twee keer) drie zitjes, zodat de gewesten ook een vertegenwoordiger hadden bij de twee spoorwegmaatschappijen. Vlaanderen, Wallonië en Brussel hadden die mensen ook al aangeduid, maar die hebben nooit effectief gezeteld. Ze zaten nog in de wachtkamer.
Michel haalt ze nu uit 'sluimerstand' en creëert daarbovenop nog een zitje extra bij zowel Infrabel als de NMBS. Anders waren de taal- en genderevenwichten in gevaar, luidt de uitleg.
OUDE POLITIEKE CULTUUR
Het gevolg is dat Herman De Bode, oud-kabinetschef van binnenlandminister Jan Jambon, vanuit de 'regionale wachtkamer' meteen naar het voorzitterschap van Infrabel doorstoomt. Voor CD&V komt Filip Boelaert, oud-kabinetschef bij Hilde Crevits, zo de raad van bestuur van de NMBS binnen.
Zowel Open Vld als CD&V staan één zitje af aan N-VA. Eddy Bruyninckx, die net op pensioen ging als Antwerps havenbaas, stopt bij de NMBS. En bij Infrabel zou Open Vld'er Ruben Lecok de baan ruimen. Toch draaien de twee andere partijen break-even. De liberalen zouden een zitje krijgen bij Bpost. CD&V vangt zijn verlies op via de regionale vertegenwoordiger, Boelaert.
En de MR? Die zijn maar al te gelukkig dat Jean-Claude Fontinoy voorzitter blijft bij de NMBS. Al jaren proberen politieke rivalen de protégé van vicepremier Didier Reynders buiten te krijgen, steeds blijft hij zitten.
Een complexe stoelendans, zoveel is duidelijk. Hoewel N-VA er nooit een geheim heeft van gemaakt dat ze hun electorale gewicht ook verzilverd willen zien bij een raad van bestuur, heeft dit veel weg van een staaltje oude politieke cultuur. Net iets waar de Vlaams-nationalisten van gruwen en waar CD&V-vicepremier Kris Peeters ook voor waarschuwde.
Bovendien is meer efficiëntie bij de overheid het absolute adagium geweest van deze regering, met ingrijpende besparingen bij overheidsdiensten als gevolg. Door nu zelf extra zitjes te creëren, geeft Michel niet het beste voorbeeld. 


COMMENTAIRE DE DIVERCITY
LE TRIOMPHE DE LA PARTICRATIE 

Je n’ai pas lu un seul article faisant l’éloge des  mérites professionnels de la  dame qui succède à Cornu selon un tour de passe passe digne de l’ancienne culture politique.  C’est que la N-VA, toujours elle a voulu des compensations pour ou plutôt contre cette candidate de signature CD&V.
Commençons par sa formation : philologie romane comme Louis Toback.  Bravo, cette gantoise pourra se faire comprendre des redoutables cheminots wallons et du ministre Bellot dont le néerlandais est assez sommaire nous dit-on. Cela dit, le gros bon sens aurait souhaité une polytechnicienne comme le sieur Bellot ou, à tous le moins, une ingénieure commerciale, une bonne économiste. Il est vrai qu’elle a dirigé Electrabel ce qui lui fait un CV en béton armé.
On peut d’ores et déjà anticiper une nouvelle version des « malheurs de Sophie .»
C’est pas demain que les trains belges arriveront à l’heure.
A quand donc la scission de la SNCB ardemment souhaitée par la NVA ?
MG

Aucun commentaire: